3 positieve effecten van promotiemateriaal

Promotiemateriaal is één van de middelen die u kunt inzetten als onderdeel van uw communicatiestrategie. Ondanks dat promotie en reclame tegenwoordig veel online plaatsvindt, wordt fysiek promotiemateriaal altijd nog gewaardeerd door ontvangers. Wel is het natuurlijk van belang dat het promotiemateriaal past bij de doelgroep en de gelegenheid. Als u dat goed voor elkaar heeft, profiteert u optimaal van de positieve effecten. Welke drie positieve effecten leveren fysieke promotiematerialen op voor uw bedrijf?

1. Naamsbekendheid vergroten

Promotie producten dat u bedrukt met uw logo of bedrijfsnaam, zorgt er voor dat de ontvanger uw naam regelmatig ziet. Zeker als uw relatiegeschenk een gebruiksvoorwerp is waar uw ontvanger iets mee kan doen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrukte pen. Maar ook bedrukking op textiel of promotiekleding zorgt voor naamsbekendheid. Mensen die nog geen zaken doen met uw onderneming, komen zo meermaals in aanraking met uw bedrijfsnaam. Het is verstandig om goed na te denken over wat u communiceert op het promotiemateriaal zodat de naam ook gekoppeld wordt aan uw product of dienst. Let ook op wat u als promotiemateriaal inzet. Als u een strandbal als promotieproduct geeft in de zomer, dan is de kans groot dat die op het strand of de camping wordt gebruikt. 

2. Bedrijfsmissie versterken

Veel bedrijven hebben een visie. Een gedachte die zij relateren aan alles wat zij doen in hun onderneming en met hun producten en diensten. Deze visie staat centraal. Bovendien is de visie van uw bedrijf een goede kapstok om in uw promotiemateriaal terug te laten komen. Eén van de belangrijke topics voor uw bedrijf kan bijvoorbeeld in het teken staan van maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Als uw bedrijf dit belangrijk vindt in de bedrijfsvoering, kunt u dit ook in uw promotiemateriaal laten zien. Duurzame relatiegeschenken zijn dan een gepaste keuze. Een mooie bedrukte waterfles die een plastic pet-fles kan vervangen is zo’n voorbeeld. U geeft uw relaties een geschenk waarmee u benadrukt dat uw bedrijf duurzaamheid en goed ondernemerschap hoog in het vaandel heeft staan!

3. Opbouwen van een langdurige relatie 

Een ander positief effect is dat u met promotiemateriaal de kans krijgt om uw relaties te bedanken voor hun loyaliteit aan uw onderneming. De meeste mensen vinden het leuk om een geschenk te krijgen, hoe klein het ook is. Als u maar nadenkt over het geschenk en aangeeft wat de relatie voor u betekent. De prijs is dan niet meer van belang. Het gaat om de aandacht. Uw relaties voelen zich door u gezien en gewaardeerd. Dit geldt overigens niet alleen voor uw relaties buiten het bedrijf. Ook het personeel stelt het op prijs wanneer zij een blijk van waardering ontvangen. Als u het goed aanpakt draagt het promotiemateriaal bij aan uw ‘internal branding’. Tijdens een veranderingstraject bijvoorbeeld. Promotiegeschenken kunnen er in zo'n situatie voor zorgen dat u meer draagvlak creëert bij uw medewerkers. Niet alleen het gevoel wordt namelijk beïnvloed door internal branding, maar ook het gedrag van de werknemers. Zo kan een werknemer trots zijn op het bedrijf waarvoor hij werkt en dit laat zien in zijn gedrag. Dit is belangrijk richting klanten, omdat dan niet alleen de externe marketingcommunicatie kloppend is, maar ook de interne marketingcommunicatie. 

Bent u op zoek naar een relatiegeschenk dat past bij uw bedrijf? Bekijk dan ons online aanbod en bestel relatiegeschenken online. Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. 

folder-open Blog