• Offerte op maat
  • Drukproef ter controle
  • Gratis sample*
0
Ma - Vrij tot 21:00
0478 - 557 300

Do’s en Dont's bij het kiezen van een relatiegeschenk

Een relatiegeschenk weggeven "omdat het hoort", is tegenwoordig niet meer voldoende om op te vallen. Om er echt uit te springen, is het belangrijk dat u vooraf goed onderzoek doet naar het doel en de doelgroep en bepaalt hoe u wél onthouden wordt.

De do's

Do #1: het doel bepalendoel bepalen voor relatiegeschenken

Wilt u uw naamsbekendheid vergroten, een nieuw product promoten, het contact tussen u en uw relatie weer nieuw leven in blazen, uw sales boosten? Afhankelijk van uw doel is het ene relatiegeschenk meer geschikt dan het andere.

Bij het vergroten van de naamsbekendheid bestellen bedrijven meestal grotere oplages van één product, dat ze laten bedrukken met de bedrijfsnaam en het logo, waarna het naar allerlei relaties verstuurd wordt - ook degenen die wat minder dichtbij staan.

Is het doel uw bestaande relaties warm houden, dan is de oplage meestal iets kleiner en gevarieerder - simpelweg omdat het geschenk nog sterker afgestemd wordt op de ontvanger en de relatie die u met diegene heeft. Hoe sterker de relatie, hoe duurder het cadeau vaak ook mag zijn - Het belang van die relatie is namelijk vaak groter.

Do #2: lang in het zicht blijven

Het is van relatiegeschenken bekend dat ze het meest effectief zijn als ze A) lang en veelvuldig gebruikt worden en B) lang in het zicht blijven staan. Pennen worden veel en door veel verschillende personen gebruikt, maar kunnen wel snel tussen een hoop andere pennen in een la komen te liggen. IJskrabbers passen goed bij het winterthema, maar worden slechts bij bepaalde weersomstandigheden uit de auto gehaald.

Zo is een fles wijn of champagne in een wijnkist geen heel origineel cadeau rond de feestdagen, maar de kans is behoorlijk groot dat die een tijdje op een bureau blijft staan - in het zicht van andere mensen.

Do #3: een goed moment kiezengoed moment kiezen relatiegeschenken

Met een relatiegeschenk wilt u opvallen. Het lastige van de feestdagen is dat veel andere bedrijven ook relatiegeschenken naar hun klanten en partners sturen. De kans dat u dan opvalt is dan wat kleiner. Denk dus goed na over het moment waarop u het cadeau gaat sturen of wees creatief met de manier waarop u het cadeau geeft, om zo tóch op te vallen.

Do #4: persoonlijk zijn

Heeft het relatiegeschenk als doel om de band tussen u en uw relaties te versterken? Dan is persoonlijkheid een belangrijke succesfactor. Natuurlijk kunt u de relatiegeschenken in een iets grotere partij aanschaffen en laten bedrukken, maar een persoonlijke noot maakt het verschil.

Denk bijvoorbeeld aan het bijvoegen van een handgeschreven kaartje wanneer u het relatiegeschenk opstuurt of lever het cadeau persoonlijk af.

De dont's

Don’t #1: cadeaus geven die niet bij de doelgroep passenstyluspen bedrukken doelgroep

We gaven het al eerder aan: een goed relatiegeschenk is nuttig en wordt daardoor veel gebruikt. Uiteraard is dit volledig afhankelijk van de doelgroep en het doel. Door onvoldoende te onderzoeken waar de interesses van uw relaties liggen, loopt u het risico een niet passend relatiegeschenk te geven. En dat is zonde, want niet passende relatiegeschenken leveren minder op en zijn de investering niet waard.

Zorg er dus voor dat u zeker weet dat het geschenk bij de doelgroep past. Bij een algemene doelgroep zijn geschenken zoals pennen altijd een veilige keuze, maar als u weet dat een groot deel een tablet bezit, is een pen met een stylus dop een passender geschenk. Wonen uw relaties in de stad en doen ze dagelijks boodschappen in plaats van in het weekend? Dan is de kans groot dat ze aan bedrukte winkelwagenmuntjes minder hebben dan aan een opvouwbare boodschappentas.

Don’t #2: cadeaus geven die niet bij uw bedrijf passen

Het cadeau dat u geeft moet logisch verband houden met uw organisatie. Doet dat het niet, dan vinden mensen het moeilijk om de relatie tussen het geschenk en uw bedrijf te zien én te onthouden. Als een bedrijf in de IT een handige gadget cadeau doet aan zijn relaties, is dat logischer dan wanneer ze fietstassen of een reiskoffer geven.

Don’t #3: cadeaus geven die niet bij het type relatie passen

Heeft u al jarenlang goed contact met een vaste samenwerkingspartner of opdrachtgever? Dan geeft u deze relatie waarschijnlijk geen pen, cap of aansteker. Anderzijds geven de meeste bedrijven geen luxe geschenken aan consumenten die net een paar weken klant zijn - zij
ontvangen eerder een klein welkomstgeschenk. Een te klein geschenk zal verontwaardiging oproepen, een te groot geschenk juist argwaan.

 

Wilt u graag meer informatie over de do's en dont's van relatiegeschenken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

Reageer op dit bericht.
We zijn benieuwd naar je mening!

Thema's

back to top
Sluiten

Garanties

Geen verrassingen

Contact