• Offerte op maat
  • Drukproef ter controle
  • Gratis sample*
0
Ma - Vrij tot 21:00
0478 - 557 300

Hoe kiest u een goed relatiegeschenk? Deze 3 stappen helpen u verder!

Relatiegeschenken kunnen onwijs nuttig zijn voor onder meer het vergroten van uw naamsbekendheid. Maar het is essentieel dat u zorgvuldig een relatiegeschenk uitzoekt, omdat u natuurlijk de juiste boodschap wil overbrengen aan uw klant. In dit artikel besteden we aandacht aan een aantal tips die u kunnen helpen een uitstekend relatiegeschenk te kiezen. Zo laat u zeker weten een goede indruk achter!

1. Bedenk het doel bij uw geschenk

Bepaal doel van relatiegeschenk

Het nut van het geven van een relatiegeschenk is vaak om PR-waarde te vergroten of de communicatie met de klant aan te wakkeren. Het is daarom van groot belang dat er goed wordt nagedacht over het type geschenk.

Dit gebaar moet passen bij een marketing- en communicatieplan. Gewoonweg iets geven wat er wel leuk of grappig uitziet, zal niet altijd evenveel waarde hebben. Zo bereikt u wellicht niet de versterking in de relatie met uw klant. Wees creatief met de invulling van een relatiegeschenk en streef een duidelijk en specifiek doel na. Bedenk daarom vooraf goed met welk communicatie- of marketingdoel u een relatiegeschenk geeft:

Dient het geschenk ter vergroting van naamsbekendheid bij bestaande relaties?

  • Wil u een nieuw product of vernieuwde dienst introduceren?
  • Is het relatiegeschenk puur bedoeld om contact aan te halen?
  • Wil u de merkbinding bij bestaande relaties verhogen?
  • Dient het relatiegeschenk als stimulans om iets gedaan te krijgen van uw relatie?
  • Wil u de mailingrespons verhogen door de aandacht te trekken met een geschenk?

Deze vragen helpen u uw doel te definiëren en vormen een leidraad in het kiezen van een geschikt cadeau.

2. Bedenk of het geschenk passend is

Een tweede, cruciale vraag die u helpt bepalen of een relatiegeschenk geschikt is, luidt: "Is het geschenk passend?" Daarmee wordt bedoeld of het cadeau wel aansluit bij...

  • Uw bedrijf of organisatie;
  • Passen relatiegeschenk kiezenhet bedrijf of de organisatie van uw klant;
  • het type relatie dat jullie hebben;
  • het marketing- en communicatiedoel dat u nastreeft.

Zorg ervoor dat u uw geschenk-idee test op deze vier punten en bepaal op basis van de antwoorden of het geschenk optimaal aansluit.

3. Wees bewust van het effect van een relatiegeschenk

Een goed gekozen relatiegeschenk heeft positieve gevolgen voor de relatie tussen u en uw klant, maar een slecht gekozen cadeau kan ook negatieve gevolgen hebben. Wees dan ook bewust van het effect dat het geven van zo'n cadeau kan hebben en overdenk uw keuze goed. Zo vergroot u de kans dat uw geschenk een goede investering is en het beoogde doel bereikt. 

 

De impact & effectiviteit van relatiegeschenken  »

Reageer op dit bericht.
We zijn benieuwd naar je mening!

Thema's

back to top
Sluiten

Garanties

Geen verrassingen

Contact