Een marketingstrategie bestaat uit verschillende onderdelen. Er zijn zoveel verschillende kanalen die je kan inzetten vandaag de dag dat een goede afweging belangrijk is. Vergeet ook zeker relatiegeschenken niet in uw marketingstrategie. 83% van de consumenten vindt het leuk om een relatiegeschenk te krijgen.*
Relatiegeschenken zijn er in allerlei soorten en maten. Daarnaast is er ook nog een onderscheid tussen promotionele artikelen en relatiegeschenken. Promotionele artikelen zijn ook een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie.
Het MKB definieert relatiegeschenken als volgt:
"Relatiegeschenken zijn incidentele giften die je geeft aan je bestaande relaties. Onder relaties worden bestaande klanten of leveranciers verstaan en géén personeel."
Met een relatiegeschenk onderhoud u de band met uw zakenrelaties. 85% van consumenten doet uiteindelijk zaken met een adverteerde waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen** Een belangrijke reden om relatiegeschenken in uw marketingstrategie op te nemen. Naast dat u uw waardering laat blijken met een geschenk en uw relatie verblijd met een cadeau is het ook nog eens goed voor uw bekendheid. Als u het geschenk laat bedrukken met uw logo zal uw naam in beeld zijn iedere keer als het geschenk wordt gebruikt. De belangrijkste reden om een relatiegeschenk te bewaren is dan ook de bruikbaarheid.***
Als belangrijk onderdeel van relatiegeschenken zijn er de eindejaarsgeschenken. Het einde van het jaar is een populair moment voor het geven van geschenken aan relaties. Veel bedrijven pakken dan ook uit met eindejaarsgeschenken. Het onderhouden van een relatie is immers ook een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie. Het einde van het jaar is dan het perfecte moment om uw waardering te laten blijken.
Naast relatiegeschenken zijn er ook nog de promotieartikelen die ook zeker een belangrijk deel zouden uit moeten maken van uw marketingstrategie. Uit de definitie van ‘relatiegeschenken’ bleek al dat daar geen wervende geschenken onder vallen. De definitie van wervende geschenken is als volgt:
“Wervende geschenken zijn geen relatiegeschenken, het betreft dan immers giften aan personen of instellingen die ‘nieuw’ zijn.”
Het doel van promotieartikelen is om onder de aandacht te komen bij uw doelgroep. Vaak zijn dit leuke weggevertjes bedrukt met uw logo. Een reclame pen is daar een goed voorbeeld van. 79% van de gehele bevolking gebruikt reclame pennen die zij van bedrijven ontvangen hebben**** Gemiddeld gaat zo’n reclame pen door zeven verschillende handen. Met een pen bereikt u dan ook al zeven verschillende mensen. Een belangrijke reden waarom promotieartikelen zeker een onderdeel van uw marketingstrategie zouden moeten zijn.
Al met al voldoende reden om relatiegeschenken en promotieartikelen niet over het hoofd te zien, er is namelijk veel mee te behalen. Let wel goed op dat het geschenk dat u weggeeft ook goed bij uw organisatie en het beeld dat u wilt uitdragen past. Wilt u duurzaamheid uitstralen, zorg dan ook dat uw relatiegeschenken in dat beeld passen door duurzame relatiegeschenken weg te geven. Neem een kijkje op onze website om ons aanbod relatiegeschenken te bekijken.
Wist u trouwens dat relatiegeschenken fiscaal aftrekbaar kunnen zijn? Dat leest u in onze vorige blogbericht.
*Why Top Advertisers and Media Buyers Love Promotional Products, PPAI 2016
**People Love Promotional Products, PPAI Research 2013
***2012 Influence PP Consumer Behavior Conducted By Relevant Insights
****Writing instrument, PPAI Research 2012
Bij Van Heijster Relatiegeschenken gebruiken we cookies om onze website beter te laten werken en uw surfervaring te optimaliseren. Hiertoe maken we onderscheid tussen noodzakelijke, relevante en externe cookies. Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website correct te laten werken, terwijl relevante - en externe cookies persoonlijke informatie verzamelen om de inhoud van onze website af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren en surfgedrag.
Accepteert u het gebruik van de hierboven beschreven cookies zodat wij onze website voor u kunnen verbeteren? Kies voor 'Ja, ik accepteer cookies'. Wilt u meer informatie over cookies of wilt u uw persoonlijke cookievoorkeuren aangeven? Gaat u dan naar 'Instellingen'. Voor ons volledige privacybeleid klikt u op Privacybeleid.
Ik kies cookies die: | noodzakelijk | relevant | extern |
---|---|---|---|
Noodzakelijk zijn voor de werking van de website | ✓ | ✓ | ✓ |
Voorkomen dat gegevens vaker moeten worden ingevuld | ✓ | ✓ | ✓ |
De website verbeteren op basis van prestaties | ✓ | ✓ | ✓ |
De snelheid van de website monitoren | ✓ | ✓ | ✓ |
Het websitegebruik in kaart brengen voor analyse/onderzoek | ✓ | ✓ | ✓ |
Mijn surfgedrag kan combineren met andere persoonsgegevens om relevante aanbiedingen te ontvangen | ✓ | ✓ | |
Onze website personaliseren op basis van uw voorkeuren | ✓ | ✓ | |
Het mogelijk maken om relevante advertenties op internet te tonen | ✓ | ||
Sociale mediafuncties mogelijk maken | ✓ | ||
Uw voorkeur wordt opgeslagen. Als u de cookies uit uw browser verwijdert, informeren we u opnieuw over het gebruik.