Laat je omzet met 10% groeien door een gemeend “dank je wel”

Laat je omzet met 10% groeien door een gemeend “dank je wel”

Een relatiegeschenk is een perfect middel om je medewerkers en klanten te bedanken. En achter dit “dank je wel” gaat zoveel meer geschuild dan je in eerste instantie denkt. Zo worden er speciale onderzoeken uitgevoerd naar dit woord en het effect hiervan. Wat viel er onder andere op? Dat je als ondernemer veel extra winst kunt halen uit een gemeend “dank je wel”

Een oprecht bedankje

De zin “dank je wel” wordt er met de paplepel in gegoten. Van jong af aan gebruik je het woord bij vrienden, familie en zelfs vreemden, bijvoorbeeld tegen de caissière in de winkel. Het is een klein gebaar dat veel impact maakt bij de ontvanger. Het is immers ook een groot geschenk als je iemand zich gewaardeerd laat voelen.

Deze waardering komt voornamelijk van een echt gemeend “dank je wel”. Geen gemompelde bedankje of een knikje, maar een oprecht bedankje waarin de waardering voor de ander extra goed naar voren komt.

Dit welgemeend bedankje is iets wat je ook door kunt trekken in de bedrijfscultuur van je bedrijf. Bedank je klanten op een manier waarop je echt je waardering laat zien. Verras ze bijvoorbeeld met een mooie kaart of een gepersonaliseerd relatiegeschenk. Hoe persoonlijker het bedankje, hoe groter de impact.

Aandacht voor de klant

Er zijn verschillende manieren om je klanten te bedanken. Heel veel webshops doen dit al in de vorm van een bedankmail. Echter is deze mail vaak onpersoonlijk en wordt deze door de ontvanger nog veel te vaak gezien als een transactioneel bedankje en niet om een oprecht “dank je wel”.

Wat is dan wel een oprecht bedankje? De klant voelt zich pas echt gewaardeerd wanneer je aandacht hebt voor de klant zonder dat je er meteen iets voor terug verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een na-bel actie waarbij je de klant oprecht bedankt. Of stuur je klanten een leuk cadeautje op, zoals een bedrukte sleutelhanger of een ander uniek weggevertje. Vraag hierbij niet per sé om feedback of bijvoorbeeld een like op Facebook, maar focus enkel op de waardering voor de klant.

Het onderzoek

Marketing Consultant Jeffrey Slater heeft ooit een experiment naar deze vorm van bedanken uitgevoerd. Hierbij splitte hij de klanten in twee groepen en belden de ene helft na het plaatsen van een bestelling op om deze te bedanken zonder er verder iets voor terug te vragen. Dit deed hij 18 maanden lang.  Wat hij zag was dat de omzet uit deze klantengroep in een half jaar met ruim 10% was gestegen.

3x manieren om je klanten te bedanken

  1. Bedrukte zaadzakjes – Kies voor een duurzaam geschenk waarmee je niet alleen de klantbinding laat groeien, maar ook de natuur. Laat de zaadzakjes in full colour bedrukken en val op subtiele manier op bij je doelgroep.
     
  2. Badset met eigen logo – Een badset is altijd een goed idee om je waardering te tonen. Kies voor een heerlijke geur en een mooi design en laat jouw badset met logo bedrukken.
     
  3. Gepersonaliseerde waterfles – Niets zegt “dank je wel” beter dan het schenken van een praktisch geschenk en wie kan nou geen herbruikbare waterfles gebruiken. Het is een duurzaam en praktisch artikel waarmee je impact maakt op mens en milieu.

Wil jij ook je klanten bedanken met een uniek relatiegeschenk? Neem dan contact met ons op voor een persoonlijk advies op maat.

folder-open Blog